Kan du namnet på den första amerikanska kvinnan i rymden? Förmodligen rullar det inte lika lätt på tungan som de legendariska namnen Shepard, Glenn och Grissom. Men bland rymdpionjärerna på NASA fanns faktiskt även kvinnor i planerna. 1959 valde NASA ut 13 kvinnor som fick gå igenom samma träningsprogram som de manliga astronauterna. En av dessa kvinnor var Jerrie Cobb.

Onsdagen den 28 september rullar den sjunde säsongen igång i Tekniska museets Nördcafé. Först upp på scenen är Tess Lindberg, som nördat in på Jerrie Cobb – astronauten som skulle ha blivit första kvinnan i rymden, men som aldrig fick åka.

Tess Linberg hade aldrig hört talas om Jerrie Cobb när hon fick frågan om USAs första kvinnliga astronaut på NASAs hemsida. ”Varför hade jag inte ens tänkt på kvinnor i rymden? Och jag ska kalla mig själv feminist? Jag skämdes.” Tess som redan innan detta var en rymdnörd fastnade helt för kvinnor i rymden. Nu jobbar hon på att spela in en dokumentär om Jerrie Cobbs fascinerande historia.

Jerrie Cobb blev den första kvinnan att klara alla de hårda testerna, men trots det avbröts programmet, och det blev ingen rymdresa. Men trots att programmet avbröts, och Cobb aldrig fick åka iväg blev hon en viktig föregångare som banade väg för framtida kvinnliga astronauter. Idag är Jerrie Cobb 80 år, och flyger varje dag med sitt flygplan över Amazonas djungler. Hon drömmer fortfarande om att åka upp i rymden.

Och svaret på frågan? Det var Sally Ride som lyfte från jorden i juni 1983 som den första amerikanska kvinnan i rymden – nästan exakt 20 år efter den Sovjetiska kosmonauten Valentina Teresjkovas rymdfärd.

Förutom Tess Lindberg lockar höstens nördprogram med hissentusiasten Andreas Ulvebring, Johan Marcopoulos som diskuterar fakta och fiktion i Tintinberättelser, Felicia Östlin fullt beväpnad med soft air guns, och Ronald Jones, som samlar på rymden.

Nördcafé med Tess Lindberg

Tid: onsdag 28/9 kl 18-20
Plats: Tekniska museet, Museivägen 7

Nördcafé kan även ses live på facebook.com/tekniskamuseet eller tekniskamuseet.se/nordcafe