Dataspel byggs i 48 timmars programmeringsmaraton

Fredagen den 23 januari stänger hundra tusentals programmerare och designers från hela världen in sig för att under två dygn skapa framtidens dataspel. Tekniska museet i Stockholm är en av arenorna för Global Game Jam 2015 där vanliga besökare kan titta på och testa när nya spel växer fram.

På Tekniska museet i Stockholm pågår just nu Digital Revolution, en interaktiv upplevelse av digitalt skapande inom konst, musik, film och dataspel. Under två dygn i januari blir museet dessutom platsen för intensiv spelutveckling.

Den 23-25 januari träffas speldesigners för Global Game Jam, ett 48 timmars programmeringsmaraton som pågår dygnet runt på hundratals olika ställen i världen. På Tekniska museet kan besökare se programmerare och designers arbeta, och vid vissa tillfällen provspela de rykande färska spelen.

Redan 14 januari kl 18 värmer Tekniska museet upp med Nördcafé på temat speldesign och Game Jam. Här kan nyfikna nybörjare träffa vana spelskapare för att få inspiration och lära sig att komma igång med spelutveckling.

Mer om Global Game Jam

Global Game Jam är världens största spelhackaton – ett tillfälle för både nybörjare och erfarna spelprogrammerare att mötas upp, bilda grupper och förverkliga sina egna speldrömmar. Det pågår varje år under samma två dygn på olika platser över hela världen, med start på fredagseftermiddagen och avslutning på söndagen. Däremellan pågår idéarbete, design, programmering och användartester.

www.globalgamejam.org

Tekniska museet – alla små geniers favoritställe
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 300 468 besökare 2013.