Jullovsfirande fyllt av dataspel, drönarflyg och digitala upplevelser

Mängder av digitala upplevelser väntar Tekniska museets besökare i jul. Flyguppvisningar med fredliga drönare, indiespel, interaktiva laserprojektioner och tillverkning av egna dataspelskontroller står på det fullspäckade jullovsprogrammet.

På annandagen, den 26 december, slår Tekniska museet upp dörrarna till ett färgsprakande jullov i jätteutställningen Digital Revolution, där små och stora besökare kan styra enorma ljusinstallationer, forma laserfält, träffa intelligenta robotvarelser, kliva in i storfilmer som Gravity och Inception och prova de senaste indiedataspelen.

I Maker Square är det alltid något nytt och spännande på gång. Här bygger du din egen dataspelskontroll med Makey Makey, ser flyguppvisningar med fredliga drönare, eller tar plats i TV-Studion och provar den digitala greenscreentekniken bakom senaste LasseMaja-filmen.

Jullovsprogram 26/12 2014 – 7/1 2015

Klura, bygg och experimentera i Maker Square

Prova olika kreativa aktiviteter i vår Maker Square. Du kan bland annat bygga din egen konstrobot eller skapa en enkel spelkontroll med kretskortet Makey Makey. 26 december – 7 januari 2015 kl 11 – 16

Träffa multicopter-byggare

I vår Maker Square får vi dessutom besök av passionerade och kreativa makers som bygger och flyger multicoptrar. 27 – 28/12 träffar vi Robert Petterson och 29/12 får vi besök av Joakim Svärdh och Elin Svärdh.

27 – 29 december kl 11 – 16

Laserrummet Assemblance

Styr laserstrålar och projektioner med kroppen! Med digital teknik blir du en del av utställningen Digital Revolution. Laserrummet har specialöppet under jullovet. Passar barn från 5 år.

26 december – 7 januari 2015 kl 11 – 17

Greenscreen i Studion – skapa egen filmscen

Testa greenscreen-tekniken och spela in en scen från filmen LasseMajas Detektivbyrå – Skuggor över Valleby. Greenscreen är tekniken som användes till filmen där alla scener spelades in ett grönt rum medan miljöerna skapades digitalt och lades på efteråt. Programpunkten är ett samarbete med Svensk Filmindustri.

3 – 5 januari 2015 kl 12 – 16 i Studion

Museet är stängt på julafton 24/12, juldagen 25/12 samt nyårsafton 31/12 och nyårsdagen 1/1.

Tekniska museet – alla små geniers favoritställe
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 300 468 besökare 2013.