Vi har börjat lära oss Tingens metod. Den är ett sätt att utgå från själva museiföremålen och använda dem för att hitta berättelser. Ting är ju inte bara saker utan sedan gammalt mötet för att prata och diskutera. Metoden är utvecklad av museer i Norge, vi ska återkomma för att berätta mer på bloggen om Tingens metod.

Klänning i blandat material, av konstsilke och natursilke. Grön bottenfärg med stiliserade blommor och girlander i rött. (TEKS0040941)

Det viktigaste är att du är en del av den metoden, dina erfarenheter och föreställningar om saker och ting är en förutsättning för oss att hitta det spännande i föremålen. Vår kunskap och våra rika samlingar är en annan del av metoden. Vi har kunniga medarbetare som hittar bland kilometervis av böcker och arkiv och mer än 55000 saker i samlingarna, saker som skapats av människor, av uppfinnare, konstruktörer, industriarbetare, smeder, sömmerskor eller av amatörer. De här sakerna tar förstås plats och vi kan bara visa och berätta om några få procent i utställningar.

Men alla saker bär på berättelser, varje bild en hel historia. Det är berättelser om hur sakerna kom till och om hur de användes, i en del fall vet vi mycket om det och i många fall ganska lite. Sen finns berättelser som handlar om erfarenheten av att använda sakerna; hur lät de? hur luktade de? hur kändes de? Utan berättelser kan vi inte skänka liv i historien!

Vi har ett av världens första klädesplagg i konstsilke, vi har maskinerna som gjorde tråden men vi vet inte mycket om den, som hur det kändes att ta på sig ett plagg i ett helt konstgjort material första gången. Nu vill vi använda fler av föremålen, för att prata tillsammans om dem. Du har inte provat just den klänningen, men kanske har andra minnen och reflektioner som vi kan utforska tillsammans. En del föremål kanske vi måste röra vid och sätta igång, andra är så sköra av ålder att vi får hitta andra vägar att uppleva dem.

Du minns kanske när fleecekoftor började komma? Vi har inte något fleeceplagg i våra samlingar, men vi har kunskap. Kunskap om hur fleece kom till, om hur det först var en möjlighet att återvinna PET-flaskor och minska miljöpåverkan genom mindre skräp och kanske mindre fåravel. Men du kanske har läst om att fleeceplaggen släpper mikroskopiska plastfibrer i tvätten? Fibrer som kan hamna i haven och störa näringskedjan där de minsta organismerna svälter när de istället för mat får plast! Just där, i den situationen, har vi fått ett möte kring ett föremål där vi byter erfarenheter och lär av varandra. Vi har tagit våra första steg. Följ med på resan!

I en serie inlägg taggade ”Tingens metode” tar vi dig bakom kulisserna och berättar om vårt arbete med detta tema. Vill du veta mer? Kontakta oss gärna.