Tekniken bakom mästerfotografen Lennart Nilssons bilder till Tekniska museet

En av världens mest kända fotografer flyttar nu in på Tekniska museet. Utrustningen som specialutvecklats för Lennart Nilssons legendariska fotografier av människoceller, foster och naturen i mikroformat har under vintern förvärvats från Karolinska Institutet. Från och med 8 mars visas delar av samlingen i utställningen 100 innovationer.

Flera av föremålen som ställs ut på Tekniska museet har Lennart Nilsson låtit specialtillverka. Genom att kombinera medicinsk teknik och avancerad kamerautrustning med egenutvecklade anordningar har han gett världen möjlighet att se det som aldrig någonsin tidigare gått att fånga på bild. Totalt förvärvar Tekniska museet drygt 100 föremål.

Från och med fredagen 8 mars visas mikroskopet med kameror och klimatkammare som tagit oss med på en resa till människocellen och mikrokosmos, det specialutvecklade endoskopet som ger en extrem bildskärpa både på nära och långt håll, och en film som Tekniska museet producerat speciellt för förvärvet av Lennart Nilssons samling.

Som fotograf, konstnär och journalist har Lennart Nilsson förmågan att se det stora i det lilla och att med sina bilder förmedla en historia. Med hjälp av avancerad teknisk utrustning har han tagit oss med på resor i människans inre. Han har visat oss hur ett barn blir till och växer, hur bakterier och virus angriper vår kropp och hur småkrypens värld ser ut ur deras eget perspektiv. Utvecklingen av tekniska lösningar inom medicinsk fotografi har genom hans idéer och krav hela tiden drivits framåt. Han har gjort det osynliga synligt för oss och ofta förbluffat oss med dess skönhet.

Lennart Nilsson har varit aktiv fotograf i över 70 år. Han är en av världens mest kända fotografer och har tilldelats en rad internationella utmärkelser, däribland två Emmy Award-titlar. När hans bilder av det mänskliga fostret publicerades i ett reportage på 16 sidor i tidskriften Life 1965 såldes tidningens 8 miljoner exemplar slut på bara några dagar.

Under de senaste 40 åren har Lennart Nilsson samarbetat med Karolinska Institutet för att utveckla ny teknik som gjort det möjligt att nå längre in i kroppen för att visa bilder av det mänskliga livet som vi aldrig någonsin sett tidigare.