Oidentifierat föremål

Oidentifierat föremål, förgyllt och hittat i jorden

Vi frågade för en tid sedan om en mystisk pryl som Vänermuseet i Lidköping har hittat i samband med arkeologiska undersökningar i Sunnerby på Kållandsö i Vänern. Det märkliga lilla föremålet dök upp hösten 2012 vid metalldetektoravsökning i området.

Föremålet är en alldeles rund platta, ca 5 cm i diameter, som har ett litet urtag i ena sidan. I plattan är fyra profilerade tappar eller ben fastnitade och hela föremålet ser också ut att vara förgyllt. Det är enligt Anna Nyqvist Thorsson vid Vänermuseet sannolikt inte ett förhistoriskt föremål utan påminner mer om delar av en klocka eller något instrument från senare tidsperiod. När de tvättade föremålet framträdde spår efter slitage på bottenplattans yta, som om den har roterat eller anslutit till en del som roterat.

Nu har alltså gåtan fått sin lösning. Vänermuseet har fått tipset att en klocktyp från 1600-talet har just den typ av kolonner som föremålet från Kållandsö. Den klockan är från tiden kring sekelskiftet 1700. De små stöden kallas ”Egyptian pillars”. Sådana tillverkades i både Frankrike, Irland och England. Spåren av slitage från något som roterat kom sig förstås av urverket. Nu återstår bara frågan: hur hamnade denna del av ett ur i jorden, just där Vänermuseet hittade den?