Se där, två av våra 100 innovationer som är intimt förknippade. Kanske inte så drastiskt att låset är en förutsättning för cykeln, utan att cykeln helt enkelt inte finns kvar där man ställde den från sig om den inte har lås? Raine Borg, doktor i konstvetenskap, etnolog och ingenjör samlar sedan 1962 på nycklar och lås. Han delar frikostigt med sig av sina specialkunskaper om cykellåsen men också om många andra sorters lås. Enligt Raine Borg utvecklades lås speciellt för cyklar till att börja med i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. Ett svenskt företaget som började tillverka cykellås på 1930-talet var Optimus. Vår utställning 100 innovationer ger en försmak av vad låsen betytt och betyder för oss alla. Du som redan sett utställningen och vill ha mer, åker med fördel på semester till Huskvarna där 600 föremål ur Raines samling visas. Fabriksmuseet i Huskvarna är också värt en resa.

Sjögrens skyddsvante

Sjögrens skyddsvante låste strömbrytare så att elinstallatörer inte fick en chock.

En annorlunda användning för ett cykellås finns i våra samlingar. Det har använts som strömbrytarlås i ett lokalt elverk i Danderyd. Låset är av märket Optimus och är märkt “Sjögrens skyddsvante”. Texten på låset lyder: “Livsfara. Arbete pågår. Låset får ej borttagas av annan än: …” (plats för etikett). Vem var denne Sjögren i Olofström, som patenterade låset?

Ett cykellås som vi inte har, är kombinationslåset med en röd knapp. Det var ganska vanligt på barncyklar, kanske för att det inte fanns någon nyckel att tappa bort? Till detta hörde också en miniatyr av låset, som nyckelring, med koden instansad. Har du ett sådant lås?  Hör av dig, vi bevarar det gärna i museets samlingar. Särskilt om det fortfarande sitter på en flickcykel, eller kanske en pojkcykel med limpa och rocketstyre!