Bil på tak

Demonstration av äldre fordon på takterrassen i samband med museets invigning i maj 1936. På bilden ses statsminister Per Albin Hansson och handelsminister Fritjof Ekman.

Redan från starten på 1920-talet hade vi ambitionen att förklara tekniken genom att visa den i drift. Centralt i maskinhallen tronar balansångmaskinen som symbol för industrialiseringen. Den installerades vid stenkolsgruvorna i Höganäs 1832 och användes för att pumpa vatten ur gruvan. När Tekniska museets maskinhall byggdes 1936, blev den ett anslående blickfång som också sattes i rörelse. Det finns fler föremål i samlingarna som vi valt ut för att kunna fungera och visas i rörelse. De flesta är inte utställda jämt men vid speciella tillfällen tar vi fram dem för att användas. Vi kallar det Handling collection.

Tekniska på Tekniska
Ett mycket populärt inslag i besöket på Tekniska museet är vår modelljärnväg. Varje dag har vi flera avgångar. Modelljärnvägen byggdes av Uno Milton på 1950-talet till SJ:s 100-årsjubileum. Sedan 1960-talet har museet lånat den och Uno kom själv för att sköta om tekniken så att den fungerade. Till slut köpte museet modellen av Uno och den är nu en del av samlingarna och hålls igång i samarbete med föreningen Uno Miltons vänner.

Långt innan MP3 var det självspelande instrument, pianon och flyglar som kunde spela upp förinspelad musik i hem och på caféer. Självspelande pianon började tillverkas vid mitten av 1800-talet. I början av 1900-talet minskade intresset för självspelande pianon och speldosor när fonografen och grammofonen utvecklats och var mer behändiga. I USA fortsatte dock intresset och än idag kan man köpa pianorullar, nu även med pop och annan modern musik. Museet har ett självspelande piano för att kunna visa hur de fungerade och lät. Ibland kan du få chansen att själv prova här på Tekniska! (Kräver inga särskilda förkunskaper.)

Veteranbil vid vägkanten

Tekniskas De Dion Bouton typ Vis-a-vis tar en paus vid vägkanten i veteranloppet London-Brighton den 3 november 2019.

Tekniska på vägen
Bilen är en innovation som förändrat världen som få andra. Vi har ett tiotal bilar som är registrerade i bilregistret, några av dem är de äldsta körbara i Sverige från tiden kring sekelskiftet 1900. De används inte ofta, därför är det kanske inte bara att sätta sig bakom ratten, tuta och köra. Flera av dem är idag utlånade till bil- och motormuseer runt om i Sverige. Vi har satt igång ett par fordon från sekelskiftet 1898-1902 i samarbete med Autoseum i Simrishamn för att visa upp i det berömda veteranbilsrallyt London-Brighton som går av stapeln första helgen i november varje år. Hur lät bilar anno 1902? Hur fort gick det? Hur luktade det? Sådant kan vi berätta om tack vare vår Handling collection!

Medarbetare från museet med gamla cyklar

Tekniskas team redo för Bike in Tweed 2019, på Evert Taubes terrass.

Den uppfinning som först satte hela samhället i rullning var nog cykeln. Kullager och gummidäck var viktiga innovationer som drev på utvecklingen. Cykeln bidrog till att frigöra människor och att samhällen planerades på ett nytt sätt, innan bilen kom. Idag planeras samhällen på nytt för att bereda väg för cyklister. Hur har cykeln utvecklats? Hur var det att cykla förr? Vi vill erbjuda möjligheten att prova på cyklar från olika tider. Tekniska museet deltog med flera cyklar i Bike in Tweed 2019, ett årligt uppvisningslopp för entusiaster i passande kläder med gamla cyklar. Vi kan tänka så här: genom att använda fordon, visar vi inte bara hur de sett ut genom åren. Vi ger en teknikupplevelse!

Tekniska i luften
Luftfart är noga reglerat för att ha en hög säkerhet. Tekniska museets flygplan har i de allra flesta fall landat för sista gången. Ett undantag gjordes då vi firade 100 år sedan första flygplanet i Sverige 2010. En Thulin A av typ Bleriot XI från 1915 renoverades och kunde godkännas för att flyga vid uppvisningen på Ladugårdsgärdet vid museet i augusti 2010. Vid jubileet kunde publiken se planet lyfta för första gången på 92 år. Planet har inte flugit igen, inför varje tillfälle krävs omfattande besiktningar och kontroller för att vi ska få luftfartsmyndigheternas godkännande. Ett tips från vår pilot (om du skulle få chansen att prova): håll hastigheten under 90 km/t, annars lyfter stabilisatorn planet rätt upp och det störtar!